Πέμπτη 19 Ιουλίου 2012

Ο ΕΠΙΛΟΓΟΣ

«Ο ΕΠΙΛΟΓΟΣ»

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΕΜΙΕΡΑ

Του Νικολάου Διαμαντή

Όταν πληροφορήθηκα ότι το θεατρικό εργαστήρι ΣΠΕΡΧΕΙΑΔΑΣ – ΜΑΚΡΑΚΩΜΗΣ ανεβάζει σε παγκόσμια πρώτη το έργο του Αλέκου Γαλανού «Ο ΕΠΙΛΟΓΟΣ» ένοιωσα θαυμασμό για την τόλμη των συντελεστών του εγχειρήματος και έντονη περιέργεια για το αποτέλεσμα.



Τόλμη γιατί «ο επίλογος» είναι ένα έργο θεατρικό μεν αλλά ως σήμερα δεν είχε γίνει καμιά προηγούμενη προσπάθεια να ανεβεί στο σανίδι. Κατά συνέπεια οι συντελεστές της παράστασης και κυρίως ο σκηνοθέτης έπρεπε να τα σχεδιάσουν και να τα στήσουν από την αρχή χωρίς πρότυπα και αναφορές. Επιπλέον οι ερμηνευτές έπρεπε να δουλέψουν σε ρόλους χωρίς καμιά βιωματική εμπειρία, χωρίς προηγούμενο παράδειγμα και με μεγάλη δυσκολία στην συναισθηματική προσέγγιση των ρόλων.

Με αυτά τα συναισθήματα προσήλθα να παρακολουθήσω την πρεμιέρα σίγουρος ότι θα χειροκροτήσω μια καλή προσπάθεια, τελικά ενθουσιασμένος χειροκρότησα ένα καταπληκτικό αποτέλεσμα.

Ο επίλογος είναι ένα δύσκολο θεατρικό έργο γιατί πραγματεύεται το μέλλον που φοβόμαστε, γιατί προσπαθεί να ακτινογραφήσει την «κατάληξή μας». Τελικά σε αφήνει με το πικρό αίσθημα και το μεγάλο ερώτημα «τι είμαστε» αυτά που κάναμε και μας γεμίζουν ή αυτά που κάναμε και μας βασανίζουν; Αρκεί απλά να ζούμε μέχρι το τέλος ή πρέπει να διεκδικούμε και να αξιώνουμε ένα καλύτερο τέλος;

Οι πρωταγωνιστές σε ένα μουντό περιβάλλον θυμούνται αυτά που δεν θέλουν να ξεχάσουν και ξεχνούν αυτά που δεν θέλουν να θυμούνται γιατί ουσιαστικά ο πόνος εμποδίζει τις αναμνήσεις. Ο χρόνος εδώ δεν είναι ο καλύτερος γιατρός αλλά είναι η ίδια η πάθηση γιατί ζωντανεύει μνήμες, ψέματα, θαμμένα πάθη και απραγματοποίητα όνειρα. Οι πρωταγωνιστές πληγώνονται και πληγώνουν, χαίρονται και καταριούνται, ερωτεύονται και ονειρεύονται, τελικά συμβιβάζονται για να επιβιώσουν.

Θεωρώ ιδιαιτέρα ευρηματικό ο σκηνοθέτης της παράστασης, ο μόνος επαγγελματίας, να κρατήσει για τον εαυτό του έναν πολύ μικρό ρόλο χωρίς ιδιαιτέρες ερμηνευτικές απαιτήσεις και με ελάχιστη συμμετοχή στα δρώμενα γιατί με αυτό τον τρόπο ανέδειξε τις ερμηνείες των ερασιτεχνών πρωταγωνιστών. Κλείνοντας ως ελάχιστη αναγνώριση στην προσπάθεια και στο έργο των πρωταγωνιστών και συντελεστών θα ήθελα αναφέρω τα ονόματά τους. ΔΙΑΝΟΜΗ. ΡΕΖΕΝΤΑ : Βάσω Καρανίκα, ΓΙΑΝΝΟΥΛΑ: Βιβή Ζαφείρη, ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΜΑΡΟΥΛΗ: Ελισσάβετ Παπαλέξη, ΕΛΕΝΗ : Πένυ Μαγκλάρα, ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ: Ανδρέας Γιαννέλος, ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ (Τζανής): Μπάμπης Χαμπίπης, ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ: Ανδρέας Ροδίτης, ΠΟΛΥΞΕΝΗ : Γιώτα Κατσίκα, ΓΡΙΑ 1: Κούλα Μπούσιου, ΓΡΙΑ 2: Νίτσα Γεωργοπούλου, ΓΡΙΑ 3: Αθηνά Χορμόβα, ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΣ: Νάνσυ Γκογια, ΠΕΤΡΟΣ: Ζιάκας Πάνος, Στο ρόλο του ανθρώπου με το μικρόφωνο ο Κώστας Μέρρας.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Σκηνοθεσία : Μέρρας Κώστας, Σκηνικά : Θ.Ε.Σ.ΜΑ, Κοστούμια: Θεατρική ομάδα, Επιμέλεια κοστουμιών: Καρανίκα Βάσω – Χορμόβα Αθηνά, Μουσική Επιμέλεια: Μέρρας Κώστας, Artwork: Αντώνης Βλαχογιάννης – Καϊτσωτη Φρειδερίκη, Α΄ Βοηθός σκηνοθέτη : Μαγκλάρα Πένυ, Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Ρηγοπούλου Χριστίνα, Μαγνητοσκόπηση : Φώτο ΚΛΙΚ, Φροντιστήρια : Μαίρη Βαθειά, Επιμέλεια Φωτισμού – Ήχου: Βασίλης Ντζώρτζης, Μακιγιάζ: Βάσω Βλάχου – Σίσσυ Γιαννέλου.

Εύχομαι καλή πορεία στο έργο και ενθουσιασμό και δύναμη στους συντελεστές για τις επόμενες δημιουργίες.

2 σχόλια:

Unknown είπε...

Ελπίζω να μην βλέπετε, όπως διαβάζετε…

Ελπίζω να μην είδατε την παράσταση όπως διαβάζετε τον κανονισμό της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης & Προβολής του Δήμου Μακρακώμης και προσπαθήσατε να μου τον εξηγήσετε…
Μου κάνει όμως μεγάλη εντύπωση – αρνητική - το γεγονός ότι η κριτική σας αυτή γίνεται μετά από αρκετό καιρό που έχει γίνει η εν λόγω παράσταση – σχεδόν 4 μήνες - και πολύ περισσότερο μετά την αναφορά μου στο Δ.Σ. Μακρακώμης περί παρανομιών στο ΘΕΣΜΑ.
Σας διευκρινίζω λοιπόν αν δεν το καταλάβατε τότε, ότι για το ΘΕΣΜΑ επισήμανα το γεγονός ότι ο υπεύθυνος των παραστάσεων του δεν έχει τοποθετηθεί με τον νόμιμο τρόπο σε έναν φορέα που λειτουργει κάτω από την ομπρέλα του Δήμου, αλλά δεν υπάρχει επίσημα στα χαρτιά. Με απόφαση δηλαδή του Δ.Σ. Μακρακώμης, που και εσείς συμμετέχετε ως Δημοτικός σύμβουλος και με την «βούλα» του Δημάρχου. Επιπρόσθετα τόνισα το γεγονός των εισπράξεων και των εσόδων ενός φορέα όπως είναι το ΘΕΣΜΑ, που γίνονται με αφανείς και μη νομότυπες διαδικασίες. Μάλιστα είχα και τις αντίστοιχες αποδείξεις…. Αλλά από ότι φαίνεται τόσο ο Δήμαρχος όσο και κάποια κλίκα Δημοτικών Συμβούλων, δεν…ακουμπάνε το θέμα.
Τετοιες μικρές παρανομίες έφτασαν την χώρα μας εδώ που είναι τώρα. Αυτό που γίνεται όμως θεσμικά, το τονίζω όχι καλλιτεχνικά, με το ΘΕΣΜΑ είναι παράνομο και ξεδιάντροπο. Θεωρώ ότι η θέση που κατέχεται, σας υποχρεώνει πρώτα να διασφαλίζεται την νομιμότητα σε έναν πολιτιστικό φορέα και μετά να κριτικάρετε το έργο του καλλιτεχνικά.
Το τι πιστεύω για ένα έργο από άποψη εκτέλεσης και απόδοσης των συντελεστών είναι κάτι υποκειμενικό και δεν αφορά την δημόσια δραστηριότητα σας. Το γεγονός όμως ότι το ΘΕΣΜΑ λειτουργεί και εμπορεύεται τις παραστάσεις του στο όνομα του Δήμου, χωρίς το Δ.Σ. να έχει πάρει σχετική απόφαση, να μην υπάρχει καταστατικό και κανονισμός λειτουργίας, είναι επιλήψιμο. Τόσο στο πρόσωπό σας ως Δημοτικός Σύμβουλος όσο και στον Δήμαρχο κ. Παπαευθυμίου, ο οποίος σφυρίζει αδιάφορα και δεν παίρνει θέση για το ζήτημα αυτό…
Την κριτική σας θα την χειροκροτούσα αν γινόταν μία μέρα μετά την παράσταση και όχι μετά από μήνες…Το θεωρώ ύποπτο και μπαίνω στον πειρασμό των εικασιών για ποιο λόγο γίνεται τώρα….
Δεν έχετε κάτι να πείτε για το έργο που παίζεται τώρα (σ.σ. Ο στρίγγλος που έγινε αρνάκι) και γιατί; Θεωρείτε ότι με αυτήν την κριτική κάνετε μομφή σε όσα σας ανέφερα στο Δ.Σ. δηλώνοντας έτσι την υποστήριξή σας στον υπεύθυνο των παραστάσεων και Δημοτικό Σύμβουλο; Αν ναι θα περίμενα μια πιο σταράτη και ξεκάθαρη συμπεριφορά, όπως άλλωστε αρμόζει σε έναν εκπρόσωπο των δημοτών.

Έχει συνέχεια στο β σχόλιο

Δημήτρης ΚαραντΖούνης

Unknown είπε...

Συνέχεια απο το Α΄
Από την άλλη, στην ίδια παράσταση που αναφέρεστε, επαγγελματίας εικονολήπτης που θέλησε να την βιντεοσκοπήσει, δεν τον αφήσανε και τον οδηγήσανε στο αυτόφωρο!!! Έναν άνθρωπο, που αφιλοκερδώς, με προσωπική εργασία και με αγάπη για τον τόπο του, ήθελε να βιντεοσκοπήσει αποσπάσματα από το έργο για να το αναρτήσει στο διαδίκτυο, προκειμένου με τον τρόπο του να αναδείξει και να προωθήσει τον πολιτισμό στην Δυτική Φθιώτιδα μιας και αποτελούσε παγκόσμια πρεμιέρα και θα ενδιέφερε πολύ κόσμο. Όπως κάνει βέβαια και με κάθε πολιτιστική εκδήλωση στην περιοχή μας. Δυστυχώς όμως για την αγάπη σου στον τόπο σου σε οδηγούνε στο αυτόφωρο εν έτη 2012….
Συμπερασματικά θα ήθελα να σας τονίσω ότι συμμερίζομαι απόλυτα την θετική σας άποψη για το έργο που αναφέρεστε. Είναι πολύ σημαντικό, το έχω πει πολλές φορές, να επικροτούμε τα πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής μας και να τα στηρίζουμε όσον το δυνατόν περισσότερο. Άλλωστε είμαι θερμός υποστηρικτής αυτής της ιδέας καθώς υπήρξα πρωτεργάτης στην Θεατρική ομάδα Σπερχειάδας και στο CINE CLUB ΠΑΝΘΕΟΝ που λειτούργησε με πολλή μεγάλη επιτυχία και αναγνωσιμότητα σε όλο το πανελλήνιο. Η ιστορία του CINE CLUB ΠΑΝΘΕΟΝ που λειτουργούσε υπό ιδιωτικό και δημόσιο καθεστώς νομότυπα με τον ιδιώτη να επωμίζεται τα οικονομικά βάρη και τον Δήμο να παίρνει την Δόξα και ιστορία μου είναι γνωστή το πόσο προσφέρω αφιλοκερδώς, αν και διαστρεβλωμένη σε αρκετά σημεία όπως και εσείς ο ίδιος πολύ καλά γνωρίζεται… Δεν έχει νόημα όμως εδώ στον σχολιασμό μου να σας αναλύσω τις απόψεις μου αναφορικά με τον πολιτισμό και τα πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής και την δυνητική ανάπτυξη του.
Πάρα ταύτα, επικροτώ με όλο μου το είναι, τις προσπάθειες τόσο των επαγγελματιών όσο και των ερασιτεχνών, να διοχετεύουν την ενέργειά τους σε οτιδήποτε καλλιτεχνικό. Και αυτό διότι πιστεύω ακράδαντα ότι ο πολιτισμός είναι αυτό που έχει να επιδείξει η χώρα μας γενικότερα- μαζί μα τον τουρισμό- και αυτό που θα πρέπει να συνεχίσουμε όλοι μας. Ο καθένας από το πόστο του. Αν ήσασταν μονάχα πολίτης, το σχόλιο μου θα ήταν πολύ μικρότερο και θετικό για την παράσταση και τους συντελεστές της. Τώρα όμως που είστε δημόσιο πρόσωπο - όργανο, θα μου επιτρέψετε που είμαι αυστηρός και ίσως …αιχμηρός απέναντί σας αλλά θετικός και εγκάρδιος με τους συντελεστές του τότε έργου που πραγματοποίησε το ΘΕΣΜΑ.
Δημήτρης ΚαραντΖούνης